seni seviyorum Istanbul!

Då vi väl landat i Istanbul, hittade vi till slut guiden som skulle ta oss till hotellet, vilket inte var så lätt med tanke på den enorma folkmängd inne på flygplatsen. Killen som stod med Airtours-skylten syntes knappt i vimlet. Då vi väl kommit ut från flygplatsen var det typ folkmängd-chock nummer två, staden vimlade av barn, poliser, katter, sopgubbar (vi kom fram till att det måste vara ett otacksamt, men extremt viktigt yrke i den här staden...) bagare, mattförsäljare, chineser, turkar, turister mm mm mm mm. Staden var fullkomligt proppfull av människor! Hela staden var som Drottninggatan under den värsta julshoppingen och vi märkte snabbt att det gällde att ta för sig för att ta sig fram.
Väl framme på vårt hotell på Taksim square dumpade vi av våra grejer, tog en snabb dusch och gick ut för att utforska. Vi hade hamnat på det coolaste och bästa stället, hotellets läge var det verkligen inget fel på. Vi bodde i princip 2 minuter från en stor shoppinggata och parallellgatan till den bestod av ett galet bardistrikt :) Vi avslutade kvällen på en av barerna där vi åt sen middag och drack Efes och mojito. Vi hade nog aldrig sett så mycket folk på samma ställe, folk satt typ i knät på varandra och då två gatumusiker mötte Andreas blick och det var kört... De ställde sig så nära att deras trumma och dragspel nästan snuddade vid oss och drog igång en svängig melodi så högt de kunde, i bakgrunden hördes technomusik från alla olika barer och vi ville bara därifrån. Som tur var kom en servitör och körde bort dem och vi kunde fortsätta äta. Vi kom på oss själva med att sitta helt knäpptysta emellanåt, det var som att se en föreställning. Det hände saker överallt, hela tiden. Det var underbart!
Vi fortsatte vår weekend med massor av shopping på stan, i ett enormt shoppingcentrum och på Grand Bazaar. Vi åt vår frukost på Starbuck's, lunchade på de små restaurangerna och middag på Panorama och Mikla. Anledningen till varför vi drog till Panorama var ett litet missförstånd i kommunikationen mellan mig och Andreas.... Det var lite annorlunda eftersom vi åt middag med rika gubbar och tanter och kände oss lite väl unga.. Men maten och utsikten kunde vi absolut inte klaga på. Vi satt på 20:e våningen och kunde se hela Istanbul! Dagen efter hamnade vi på det coolaste stället jag ätit på, Mikla. Maten och drinkarna var av bästa sort och utsikten också. Man kunde gå ut på en terass och se över till den asiatiska sidan och resten av staden och jag tänkte att här kunde jag nog tänka mig att äta middag varje dag i resten av mitt liv. Jag skulle liksom inte ha något emot det :)
Nu är jag hemma och vaknade för en timme sedan. Dags för frulle! Bilder kommer efter frukost, måste bara lägga in dem i datorn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0