matilda = styrka och strid

Det här med namn är intressant. Vart kommer betydelserna ifrån egentligen? Såg att många på blogg.se heter Matilda och jag tycker att var varannan tjej numera heter "mitt" namn.
Då jag var liten fanns inte många Matildor och jag var avundsjuk på min systers namn. Jag ville också heta Johanna! Inte ett tantnamn som Matilda! Men då jag var 6 år och Mickan dök upp i mitt liv, kom även hennes lillasyster Matilda med i bilden. DÅ började jag gilla mitt namn. Äntligen någon som hette samma sak som jag!
Men numera älskar jag namnet Matilda, synd bara att alla försöker sno det ifrån mig ;)
Matilda är ett kvinnonamn med tyskt ursprung som betyder styrka och strid. Matilda är också en sammansättning av det fornnordiska namnet Hild och började användas i Sverige på 1600-talet.
Detta är till alla coola Matildor, speciellt till Matilda Evaldsson, men också till Chris. Känn dig som hemma :) Det är ju trots allt Australiens inofficiella nationalsång.

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag trodde du hette Martina! Eller Maud... eller Marita... eller Muttan.



;)

2009-10-21 @ 21:11:11
URL: http://karinfagerblom.blogg.se/
Postat av: Matilda

Detta inlagg alskade jag!!!

2009-10-22 @ 08:10:41
URL: http://tildaes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0