Min mormor är ett original

Känner mig som Mark Levengood då jag pratar om henne. Men hon är min förebild och enligt många släktingar är vi lika. Det är jag stolt över! Här är en lista på roliga saker som beskriver henne.
  • Hon älskar portvin och då hon var och hälsade på mig i Portugal hade hon blivit lite lullig av det söta vinet... Plötsligt frågade hon mig "Känner du någon stilig herre med vingård?" Haha :) Hon ska inte ha vem som helst, någon med vingård skulle det vara.
  • hon säger att hon är gammal, men önskade sig en cykel i 80-årspresent vilket hon också fick. Då hon skulle välja ut cykeln, sa killen i butiken något om att man brukar gå med rollator och inte cykla då man är i hennes ålder. Hon blev helt förvånad och sa att alla henens väninnor fortfarande cyklar. Bara det att hennes väninnor är typ 65 år och inte 80..
  • Trots att bromsarna slutat fungera på sin gamla cykel, dundrade hon iväg med cykeln genom skogen på en liten stig. Hon ramlade av cykeln och slog sig. Hon sa att hon hade haft hjälm på sig, men det visade sig vara en lögn. Man vill ju inte förstöra frisyren!
  • Hon brukar berätta om hur karlarna brukade svärma omkring henne och att hon gjorde sin (numera bortgångna) man svartsjuk på dansbanan då hon dansade med de andra karlarna. Hon älskar att skryta.
  • Då man ringer henne svarar hon "Hejdå!"
  • Hon älskar rosa och hon äger massor av gosedjur och dockor. Alla har ett namn.
  • Hon berättade för mig att hon inte fick sminka sig då hon var ung. Därför hade hon skokräm på ögonfransarna och potatismjöl som puder. Sen snodde hon hennes mammas läppstift och smög ut genom sitt fönster för att gå på dans.
  • Då vi skulle på utflykt till lilla fiskebyn Nassare i Portugal lånade hon en sjal och ett par solglasögon av mig. Hon blev helt tyst då hon såg sig själv i spegeln, sedan utbrast hon "Men åh! Jag ser ut som Greta Garbo. Visst ser jag ut som en amerikansk filmstjärna Matilda!" Jag fick aldrig tillbaka solglasögonen, de är nu trasiga, men hon använder dem ändå.
  • Hon vägrade att flyga från Finland till Sverige, trots att mamma skulle betala hennes resa. Hon älskar Finlandsbåtarna och skulle prompt åka båt, "jag får ju inte uppleva något då jag flyger".
  • Hon förlovade sig då hon var typ 70. Visst är hon cool!
Jag ska bli likadan då jag är gammal :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0