Annorlunda påsktradition?

Det här med påsk är underskattat, jag har bestämt mig att fira den ÄNNU bättre nästa år. Inte för att jag har nåt att klaga på den här påsken, den har nog varit den bästa.
Kom att tänka på påsktraditioner. De flesta fick påskägg då de var små, föräldrarna kanske gömde dem och sa att påskharen hade lagt ägg. Vart kommer den traditionen ifrån egentligen? En hare lägger ju inte ägg!
Vi i min familj hade en ännu sjukare tradition, enligt mamma och pappa var det en påsk-tupp som värpte våra ägg. En tupp??? Han ploppade ut dem på köksbordet på morgonen innan vi hade vaknat och då jag frågade mina systrar vart påsktuppen var, sa de att han var osynlig och smög omkring i huset. Jag var ganska rädd för påsk-tuppen.
Då jag var ca 5 år, gjorde jag och mamma en tupp av papper och den finns fortfarande kvar - Tuppesnuppe. Han värper massor av ägg varje påsk och han blir bara snedare och snedare för varje år stackarn. Man ser dessutom att det är ett litet barn som gjort den.
Det här kan ju inte vara normalt? Hur firar en vanlig svensk påsk egentligen? Vi är ju finnar så det kanske förklarar tupp-fasonerna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0