Försäkringskossan

Ooops, jag menade ju såklart Försäkringskassan... Men jag står för att jag kallade dem kossor.
Som många vet, förlorade jag min pappa den 25:e december och efter att han legat sjuk hemma i två veckor, utan att kunna röra på sig, prata, äta, dricka och leva ett normalt liv, var mamma hemma med honom konstant. Jag och mina två systrar var också där och försökte hjälpa så gott vi kunde, men mamma drog det tyngsta lasset. Hon sov knappt, endast korta stunder och vakade över pappa HELA TIDEN, 24 timmar om dygnet.
Då pappa dog blev mamma sjukskriven. Efter många vändor till sjukhuset för att hjälpa pappa under hösten och efter allt hon gjorde den sista tiden pappa levde, hade hon svårt att sova och all tid gick åt till att planera begravning mm mm mm mm. Det finns inte mycket tid för att sörja och gråta den första tiden, det vet säkert ni som förlorat någon om. Eftersom hennes jobb handlar om att ta hand om psykiskt sjuka människor, behövs en stark mental hälsa, men efter att hennes man/vår pappa gått bort hade hon inte samma kraft som innan. Och det är ju självklart! Ingen klandrar henne för det. Vi alla sa åt henne att stanna hemma så länge hon vill, pengar är ju inga problem, det viktigaste är att hon mår bra! Mamma har noll sjukdagar om året och hon är värd att få ta det lugnt och låta allt ta den tid som behövs.
Men efter en månad kände hon sig stark att börja jobba igen. Jag har sagt det förr - hon är som Pippi Långstrump!
Tyvärr har misstag gjorts både från läkaren och Försäkringskassan och nu får hon inga pengar. Vänta nu, är inte Sverige ett bra land? Ett tryggt land? Ett välmående land? Jag är chockad. Vi vill nog bara att det ska vara det. För det här systemet stinker skit.
Mamma tog inte emot sömntabletter eller psykologhjälp, hon kunde sova bättre efter ett tag och glädje och stöd tycker hon att hon fått från oss i familjen och sina vänner. Eftersom hon inte åt tabletter och gick hos psykolog, anser Försäkringskassan att hon var så pass välmående att hon borde börjat jobba dagen efter hennes mans begravning!? Hur tänker de egentligen? Ska de inte vara glada att hon tog sig tillbaka till jobbet så pass fort? Ska man inte värna om folks hälsa? Det finns så många  människor i det här landet som drar nytta av systemet, jag undrar hur de gör eftersom en människa som aldrig tidigare varit sjukskriven inte kan få vara det ens en månad efter sin mans död.
Det här är det vidrigaste av allt jag varit med om, jag trodde verkligen inte att det här skulle kunna hända i Sverige. Jag är så jävla förbannad och ledsen för att mamma ska behöva stå ut med det här. Det här får bara inte hända. Men; Vi kommer att lösa det, de ska bara få höra lite först.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag blir så arg så jag kokar !!! grrrrrrrr



Samtidigt som Margareta inte får ersättning från FK så vet jag andra som får sjukersättning i många år utan att ens vara sjuka.

Inte lyft ett finger på säkert 10 år !!!



Se bara på den där mamman som miste sin lilla son.

Hon var så under isen så hon glömde bort att sjukanmäla....nu får hon inget alls.

Den cancersjuka kvinnan som de tvingade att börja jobba fast hon knappt kunde gå ett steg.



Tyvärr är mamma långt ifrån själv om denna orättvisa behandling.



Du får hjälp om du är missbrukare...men inte om du verkligen försöker vara en stark människa med noll belastning för samhället.



FY FAN !!! STÅ PÅ ER !!!

Men det behöver jag nog inte säga...hoppas det blir riktigt liv i luckan nu !!!



Gå till pressen !!!



PUUUUUUUUUUUUZZ !!!



2010-03-23 @ 09:03:29
URL: http://www.levlivetleende.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0